Gebyr og erstatning
Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrerne er fastsat af Kommunalbestyrelsen i Aabenraa Kommune.
Du kan på hjemmesiden under Gebyrer & Erstatninger se, om du skylder et eller flere gebyrer.
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden. Du kan se dine lån under Lån, hvor du også har mulighed for at forny. Du kan også kontrollere din lånerstatus på udlånsautomaterne på biblioteket.
Gebyr påløber fra dagen efter den dato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus.
Gebyrtakster:
Lånetid overskredet med | Gebyr under 15 år | Gebyr fra 15 år |
---|---|---|
1-7 dage | 0 | 20 |
8-14 dage | 30 | 60 |
15-29 dage | 55 | 120 |
30+ dage | 120 | 230 |
Hvis du ikke afleverer til tiden, skal du betale et gebyr, og efter 30 dage også en erstatning. Afleverer du materialet i god stand senest 60 dage efter rettidig afleveringsdato, skal du kun betale gebyrerne. Afleveringskvitteringen er din dokumentation for at have afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved aflevering, at alle materialer er korrekt registreret og står på din kvittering.
Ved overskridelse af afleveringsdatoen gælder:
- Hvis man låner flere materialer samtidig og afleverer/fornyer materialerne samlet, vil man få ét gebyr.
- Hvis man låner flere materialer samtidig, men afleverer/fornyer materialerne af flere omgange, vil man få ét gebyr pr. aflevering.
Du vil blive udelukket fra at låne og reservere materialer, hvis du skylder 200 kr. eller mere.
Erstatninger
Hvis du beskadiger, mister eller ikke afleverer bibliotekets materialer indenfor 3 måneder, skal du erstatte dem. Du har som den sidst registrerede låner erstatningspligten, hvis du ikke har gjort opmærksom på en eventuel skade, før du lånte materialet.
Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale 30 dage efter lånetidens udløb, betragter vi det som bortkommet og du vil få sendt en erstatning i din digitale post.
Bortkommet eller beskadiget materiale, skal erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms. Udover erstatningsbeløbet skal du betale for udgifter til fx indbinding og licensrettigheder. For DVD, video og multimedier som cd-rom og konsolspil bliver din udgift typisk flere gange den pris, varen fås til i almindelig detailhandel. Det skyldes, at bibliotekets pris indeholder betaling til rettighedshaverne for at få tilladelse til udlån.
Afleveringspåmindelser
Advis og hjemkaldelse på sms, e-mail eller App
Hvis du har oplyst din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, vil du få tilsendt en advis 3 dage før afleveringsfristen. Du kan indsætte dit mobilnummer og/eller din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind. Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”.
Vi rykker kun én gang
Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden. Vi sender hjemkaldelsen 7 dage efter, at lånetiden er udløbet. Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.
Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne
På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, du kan aflevere materialet, uden gebyr. Hvis du ikke modtager påmindelserne fra biblioteket, er det stadig dit ansvar at aflevere inden for fristen hvis du vil undgå gebyr.
Sådan betaler du
Du vil modtage en regning fra Aabenraa Kommunes Økonomiafdeling med Digital Post. Denne skal betales inden fristen.
Er du fritaget for MitID kan du betale til personalet på biblioteket i betjent åbningstid.
Det er vigtigt få betalt
Betaler du ikke inden betalingsfristen, sender Aabenraa Kommune en ny regning plus rykkergebyr på 250 kr. Rykkergebyr kan ikke ses på din lånerstatus på hjemmeside eller app
- Har du spørgsmål til din regning kan du kontakte Aabenraa Kommunes Opkrævningsafdeling. Find kontaktinfo her.